Przy projektowaniu turbozespołów wiatrowych zgodnie z obowiązującą normą [
6] należy uwzględnić wszystkie warunki środowiskowe, w jakich może znaleźć się przyszła elektrownia wiatrowa. Do najważniejszych warunków środowiskowych należą warunki wiatrowe, wśród których można wyróżnić warunki normalne oraz ekstremalne. W przypadku małych elektrowni (SWT) dla łatwiejszego ustalenia ekstremalnych warunków wiatrowych, jakie mogą wystąpić w trakcie pracy takiej siłowni, podzielono turbozespoły na 4 podstawowe klasy
tab. 1.
Klasa SWT |
I |
II |
III |
IV |
Vref [m/s] |
10 |
8.5 |
7.5 |
6 |
Vave [m/s] |
0.18 |
0.18 |
0.18 |
0.18 |
I15 [-] |
2 |
2 |
2 |
IV |
a [-] |
I |
II |
III |
IV |
gdzie: |
Vref - prędkość referencyjna średnia 10 min, Vave - prędkość średnia roczna na wysokości piasty, I15 -wartość charakterystyczna intensywności turbulencji 15 m/s , a - parametr pochylenia stosowany w równaniu (1). |
|
Tab. 1. Podstawowe parametry klas SWT.
Do normalnych warunków wiatrowych zalicza się podmuch wiatru
(rys. 4), który charakteryzuje się krótkotrwałą zmianą prędkości o pewną amplitudę
Vamp, z czasem trwania
Ttrw, czasem narastania
Tnar, oraz czasem opadania
Top. Wśród podmuchów wiatru występuje tendencja, że im większa prędkość średnia 10 min wiatru
Vhub tym amplituda przyrostu prędkości
Vamp jest większa. Związane jest to z tym, że wartość
Vamp określa się zwykle jako 20% średniej prędkości 10 min wiatru
Vhub. Jednak nie jest to obowiązująca reguła, ponieważ warunki wiatrowe w dużej mierze zależą od lokalnych czynników takich jak: ukształtowanie terenu, czy też zbiorniki wodne, które znacząco wpływają na cechy wiatru na danym terenie. Cechą charakterystyczną podmuchów jest fakt, że na ogół czas, w którym następuje redukcja prędkości wiatru
Top jest dłuższy od czasu, w którym prędkość wiatru się zwiększa
Tnar. Tak zdefiniowany podmuch wiatru można wyrazić wzorem
(6):
|
(6) |
Rys. 3. Podmuch wiatru przy Vhub = 10m/s, Vamp = 2m/s, Tstart = 3s, Tnar =5s, Ttrw =10s, Top =7s.
Wśród normalnych warunków wiatrowych wyróżnić możemy podmuch koherentny. W takim przypadku przyrost prędkości wiatru odbywa się podobnie jak podczas takiego samego podmuchu w warunkach ekstremalnych zgodnie ze wzorem
(5). Jednak wartość amplitudy przyrostu prędkości nie wynosi aż 15 m/s, a zwykle jest to około 20% wartości
Vhub. Amplituda przyrostu prędkości dla tak zdefiniowanego podmuchu koherentnego będzie określana jako
Vamp.
W normalnych warunkach wiatrowych może dojść także do zmiany kierunku wiania wiatru. Stan, w którym wiatr przybiera nowy kierunek, definiuje się wzorem (4). Z tym, że zmienna T przyjmuje indeks Tzm, a zmienna Θ indeks Θzm. Zmiana kierunku podczas normalnej pracy turbozespołu zależy w dużej mierze od czynników lokalnych. W określeniu tego jak często dochodzi do zmiany kierunku wiatru oraz jak duże są to zmiany, przydatna jest róża wiatrów. Jest to graficzna metoda używana przez meteorologów do przedstawienia jak wygląda rozkład prędkości i kierunku wiatru. Przyjmuje ona postać kołowego grafu przedstawiającego częstotliwość podmuchów wiatru z określonego kierunku, wyznaczana głównie dla cyklu dobowego bądź rocznego.