Wyniki badań na stanowisku laboratoryjnym - wpływ podmuchów wiatru na pracę turbozespołu
Najpierw zdecydowano się przeprowadzić badania, symulując wystąpienie w pracy turbozespołu podmuchów wiatru, których charakter byłby taki sam, jaki wykorzystano przy symulacji komputerowej modelu matematycznego. Zatem w pierwszym eksperymencie przyjęto parametry podmuchu
Vhub=7m/s,
Vpodm=2m/s,
Tnar=4s,
Ttrw1=5s,
Top=6s,
Ttrw2=15s, które odpowiadają tym wykorzystanym w symulacji komputerowej. Zdecydowano się przedstawić przebieg wartości:
- prędkości wiatru V,
- momentu obrotowego silnika wiatrowego Tw,
- momentu elektromagnetycznego generatora Tgs, dla którego przyjęto, że jego wartość jest równa zadanemu momentowi obrotowemu silnika indukcyjnego przeliczonemu na stronę generatora,
- prędkości obrotowej wału generatora ωg (uśredniona estymowana prędkość obrotowa wyznaczona w generatorze),
- prędkości obrotowej wału generatora ωg (uśredniona estymowana prędkość obrotowa wyznaczona w silniku i przeliczona na stronę generatora),
- mocy mechanicznej turbiny wiatrowej Pmech,
- mocy generatora Pg,
- mocy mechanicznej po uwzględnieniu bezwładności koła wiatrowego Pmechbezwl (jak się okazuje, wartość ta jest równa wartości mocy, którą generowałaby elektrownia wiatrowa i w której nie występowałyby straty mocy).
Z pierwszego eksperymentu (rys. 1) wynika, że przebiegi są bardzo zbliżone do przebiegów otrzymanych metodą badań na modelu matematycznym (patrz tutaj). Występująca nieznaczna różnica w wartości generowanej mocy wynika z tego faktu, że w modelu laboratoryjnym nie uwzględniono dynamiki steru tylnego, a więc nie wzięto pod uwagę niewielkiego odchylenia się osi wirnika od osi wiania wiatru, które wywołane jest osiągnięciem punktu równowagi układu. Dodatkowo w przebiegu mocy generatora występują duże oscylacje. Ich amplitudę oszacowano na około 200W. Drgania te związane są z silną asymetrią napędzającego generator silnika, powodującą powstanie tętnień momentu mechanicznego na wale generatora, które przenoszą się następnie na przebieg generowanej mocy. Analizując pozostałe przebiegi, można stwierdzić, że odpowiedź układu na porywy wiatru ma charakter nadążny i przebiega bez oscylacji. Występująca tu amplituda przyrostu generowanej mocy wynosi 1.8kW.
Rys. 1. Wyniki symulacji dla podmuchu o parametrach Vhub=7m/s, Vpodm=2m/s, Tnar=4s, Ttrw1=5s, Top=6s, Ttrw2=15s: a) V - prędkość wiatru, b) Tw - moment obrotowy silnika wiatrowego, Tgs - zadany moment obrotowy silnika indukcyjnego przeliczony na stronę generatora, c) ωww - prędkość obrotowa silnika indukcyjnego przeliczona na stronę generatora, ωg - prędkość obrotowa wału generatora, d) Pmech - moc mechaniczna turbiny wiatrowej, Pg - moc generatora, Pmechbezwl - moc mechaniczna turbiny wiatrowej po uwzględnieniu bezwładności koła wiatrowego.
W drugim eksperymencie zdecydowano się sprawdzić wpływ chwilowych porywów wiatru na pracę elektrowni wiatrowej, których czas wyniósł 6s (rys. 2). Podobnie jak w poprzednim przypadku odpowiedź układu ma charakter nadążny i przebiega bez oscylacji. Występują również oscylacje generowanej mocy, których amplituda osiąga wartość 200W. Wtedy dochodzi do chwilowego przyrostu generowanej mocy, wynoszącego około 1 kW. W przypadku tej symulacji widać również wpływ dynamiki koła wiatrowego, który na charakterystyce mocy mechanicznej oraz momentu koła wiatrowego objawia się chwilowym wzrostem tych wartości w momencie, kiedy prędkość wiatru przestaje rosnąć. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy prędkość wiatru maleje, co wywołuje chwilowy spadek mocy mechanicznej oraz momentu turbiny wiatrowej.
Rys. 2. Wyniki symulacji dla podmuchu o parametrach Vhub=6m/s, Vpodm=2.5m/s, Tnar=3s, Ttrw1=1s, Top=2s, Ttrw2=10s: a) V - prędkość wiatru, b) Tw - moment obrotowy silnika wiatrowego, Tgs - zadany moment obrotowy silnika indukcyjnego przeliczony na stronę generatora, c) ωww - prędkość obrotowa silnika indukcyjnego przeliczona na stronę generatora, ωg - prędkość obrotowa wału generatora, d) Pmech - moc mechaniczna turbiny wiatrowej, Pg - moc generatora, Pmechbezwl - moc mechaniczna turbiny wiatrowej po uwzględnieniu bezwładności koła wiatrowego.